Do prawidłowego funkcjonowania strony jest potrzebna włączona obsługa JavaScript

Według danych z raportów CEP, przez ostatnią dekadę sprowadzono do Polski łącznie ponad 1 200 000 francuskich samochodów. Są one jednymi z najchętniej kupowanych aut zza granicy, ustępując jedynie miejsca niemieckim maszynom. Ile kosztuje rejestracja auta z Francji i jakie dokumenty są potrzebne? Dowiedz się, czy za francuski samochód zapłacisz podatek!

Gdzie szukać auta z Francji i na co uważać?

Gdy interesuje nas kupno samochodu z Francji, pierwszym krokiem jest znalezienie odpowiedniej oferty. Z uwagi na spory dystans, oczywiście najlepiej szukać takiego wozu w internecie, na francuskich witrynach, np. stronach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi czy domach aukcyjnych, gdzie często pojawiają się też samochody używane w ramach leasingu. Dodatkowo możemy sprawdzić też francuskie komisy samochodowe z używanymi autami. Jednym z rozwiązań jest także szukanie ofert w komisach w Polsce. Należy przy tym pamiętać, że cena takiego wozu będzie wyższa niż przy kupnie auta z Francji od prywatnej osoby, gdzie dodatkowo istnieje szansa trafienia na prawdziwą perełkę w niemal idealnym stanie. Kiedy już konkretny model wpadnie nam w oko, nasza ocena samochodu nie powinna kończyć się na obejrzeniu zdjęć. Z racji tego, że ze sprowadzeniem auta z Francji wiążą się koszty, a jeśli osobiście po niego jedziemy także i długi dystans, należy poprosić sprzedawcę, aby udostępnił nam do numer VIN oraz numer rejestracyjny (gdy nie jest widoczny na fotosach). Jeśli nie uda nam się uzyskać tych danych, powinien być to dla nas sygnał ostrzegawczy – prawdopodobnie sprzedający chce coś przed nami ukryć.

Sprawdzenie samochodu z Francji po numerze rejestracyjnym i VIN

Dzięki stosunkowo nowej opcji dostępnej w serwisie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców od 2017 roku możemy łatwo sprawdzić historię pojazdu. Przeszłość auta z Francji zweryfikujemy w ramach systemu informatycznego CEPiK 2.0 nawet wtedy, gdy nie został wcześniej zarejestrowany w Polsce. W ten sposób uchronimy się przed oszustwem. Choć to udogodnienie jest bezpłatne, trzeba posiadać profil zaufany. Jak sprawdzić auto z Francji, które chcemy kupić? Pierwszym krokiem jest założenie profilu zaufanego, jeśli go jeszcze nie mamy. Możemy to zrobić. wtedy, gdy np. posiadamy konto bankowe w instytucji, która to umożliwia, m.in. PKO BP. Następnie wystarczy:

  • wejść na stronę internetową CEPiK,
  • kliknąć link “Dla obywateli i przedsiębiorców” widoczny w prawej części witryny,
  • wybrać opcję “Historia Pojazdu”,
  • wpisać numer rejestracyjny, numer VIN i podać datę pierwszej rejestracji,
  • kliknąć link do profilu zaufanego i się do niego zalogować.

System przeniesie nas automatycznie z powrotem na stronę CEPiK gdzie zostaną wyświetlone dane, takie jak:

  • dane techniczne,
  • terminy badań oraz ich aktualność,
  • odczyt licznika zarejestrowany podczas ostatniego badania (uwaga: odczyty są rejestrowane od 2014 roku),
  • ważność OC,
  • liczba właścicieli,
  • status prawny właściciela (przedsiębiorca, osoba fizyczna itd.).

Przede wszystkim powinna nas zainteresować zakładka “dane zagraniczne”. Możemy w niej sprawdzić, czy np. auto z Francji miało przekręcone liczniki, jest skradzione lub uszkodzone. W przypadku wystąpienia takich sytuacji odpowiednia rubryka będzie zaznaczona na czerwono. Zdarza się, że danego samochodu nie ma w bazie – wtedy przeczytamy odpowiedni komunikat. Jeśli informacje podane w ogłoszeniu zgadzają się z tymi w CEPiK 2.0, możemy udać się po nasz nowy samochód. Po samym zakupie powinniśmy otrzymać:

  • carte grise – francuski odpowiednik dowodu rejestracyjnego),
  • certificat de situation administrative (CSA) – zaświadczenie o sytuacji administracyjnej. Przy sprzedaży samochód nie może być przedmiotem zastawu, a także nie może występować jakakolwiek trudność uniemożliwiająca przerejestrowanie auta,
  • faktura lub umowa kupna-sprzedaży – nabycie samochodu z Francji musi być potwierdzone.

Do powyższych dokumentów możemy uzyskać od sprzedawcy kartę pojazdu, o ile została ona wydana przy rejestracji we francuskiej prefekturze. Warto też pamiętać, że do rejestracji w Polsce konieczne będzie przetłumaczenie dokumentacji u tłumacza przysięgłego, za co zapłacimy od 85 złotych w górę.

Ile kosztuje sprowadzenie auta z Francji?

Koszty związane z transportem do Polski będą różne w zależności od metody, jaką wybierzemy. W przypadku powrotu na kołach oprócz opłaty za benzynę należy doliczyć tablice eksportowe (koszt maksymalnie 80 euro) i krótkoterminowe ubezpieczenie (100 euro) – dzięki temu będziemy mogli wyjechać bez przeszkód z Francji. Aby uzyskać tablice wywozowe, musimy udać się do lokalnego wydziału komunikacji (prefektury). Gdy przechodzimy przez formalności we francuskim urzędzie, może zdarzyć się sytuacja, że do dokumentów zostanie wpisana adnotacja “circulation interdite”, czyli jazda zabroniona. Oznacza to, że jedynym wyjściem dostarczenia auta z Francji do Polski będzie przejazd na lawecie. W takim wypadku mamy dwa rozwiązania problemu: korzystamy z usług firmy transportowej lub portalu, gdzie zamieszczamy zlecenie z górną granicą kosztów, które jesteśmy w stanie ponieść w ramach eksportu pojazdu. Za przejazd na lawecie zapłacimy do 2 500 zł, choć zdarzają się oferty nawet dwa razy tańsze – wszystko zależy od stawki za kilometr i rodzaju kupionego auta.

Rejestracja samochodu z Francji – opłaty i potrzebne dokumenty

Tak samo przy samochodzie kupionym w Polsce, rejestracja auta z Francji kosztuje. W tym przypadku opłaty obejmują:

  • dowód rejestracyjny – 85 zł,
  • pozwolenie czasowe na jazdę – 13,50 zł,
  • tablice rejestracyjne – 80 zł,
  • karta pojazdu – 75 zł,
  • opłata ewidencyjna – 0,50 zł,
  • opłata za przegląd techniczny – 100-170 zł,
  • tłumaczenie dokumentów – od 85 zł.

Za wszystkie niezbędne opłaty zapłacimy przelewem lub w kasie urzędu. Oczywiście niezbędne będzie wykupienie ubezpieczenia – nie ma potrzeby narażania się na dodatkowy wydatek zwłaszcza, że kara za brak OC jest stosunkowo wysoka. Przed udaniem się do wydziału komunikacji musimy zabrać ze sobą przetłumaczone dokumenty, tablice wywozowe, dowód zakupu i ważnego OC (chyba, że wypełnimy oświadczenie o jak najszybszym kupnie ubezpieczenia) oraz zaświadczenie o uiszczeniu zapłaty za podatek akcyzowy i VAT (jeśli mieliśmy obowiązek zapłaty). Podobnie jak w przypadku zakupu samochodu z Niemiec, trzeba ponieść taki koszt.

Auta z Francji – czy w Polsce obowiązuje za nie podatek?

W przypadku samochodu kupionego we Francji musimy zapłacić podatek akcyzowy. Istnieją dwie stawki, których wysokość zależy od pojemności silnika pojazdu:

  • 3,1 proc. dla samochodów z silnikiem do 2 000 cm3,
  • 18,6 proc. dla samochodów z silnikiem powyżej 2 000 cm3,

Trochę inaczej wygląda kwestia podatku VAT dla aut z Francji. Jeśli kupimy takie auto od osoby prywatnej i samochód jest używany (z przebiegiem powyżej 6 000 km i od pierwszej rejestracji minęło już 6 miesięcy), to nie musimy płacić. W przypadku samochodów nowych będzie to już konieczne, ze stawką 23 proc. od wartości pojazdu. Kiedy nabywamy auto od firmy, która płaci VAT, w przypadku nowego auta sytuacja się nie zmienia i opłacamy podatek. Dla używanych wozów podatek może być naliczony lub nie – zależy to od sprzedawcy. Warto wspomnieć, że przedsiębiorcy mają szansę odpisać VAT i zastosować amortyzację, jeśli kupili samochód na firmę.

Czy warto kupić auto z Francji?

Samochody z Francji znane są z dobrze utrzymanej karoserii. Wynika to z warunków atmosferycznych tego regionu Europy, gdzie panuje stosunkowo wysoka temperatura, niska wilgotność i łagodny klimat. Dlatego też nie musimy martwić się nadmiernie o korozję. Za kupnem auta z Francji przemawiają też wyjątkowo niskie przebiegi wystawianych wozów. Dobry stan techniczny takich pojazdów nie tylko sprawi, że samochód będzie nam służył na długo, ale też w przypadku sprzedaży możemy za niego otrzymać większe sumy. Stosunkowo wysoka wartość ruchomości będzie też znacząca w przypadku skorzystania z pożyczki pod zastaw auta – im bardziej zadbany wóz, tym większa kwota zostanie nam udzielona. Z drugiej strony problemem może być bariera językowa. Francuzi pomimo znajomości języków obcych niechętnie się nimi posługują we własnym kraju, zwłaszcza jeśli chodzi o cudzoziemców. Przyjezdnych mogą traktować jako gości, którzy muszą dostosować się do panujących zasad – są przekonani, że jeśli przyjeżdżamy do ich kraju, to powinniśmy posługiwać się tym samym językiem co oni. Co więcej, cena auta z Francji jest dość wysoka w porównaniu np. do samochodów z Niemiec. Nie oznacza to jednak, że taki wydatek będzie dla nas nieopłacalny. Wszystko zależy od danej oferty.

Opinie klientów

Ewelina

Ewelina

Pożyczka dla każdego, kto posiada własne auto. Polecam, bo można otrzymać naprawdę duże kwoty.

Paweł

Paweł

Pożyczka bez BIK i KRD. To doskonała oferta, nie trzeba też zaświadczeń o dochodach, a kwoty możliwe do pożyczenia są naprawdę wysokie, do 50% wartości auta. Pieniądze bardzo mi pomogły, to pożyczkodawca godny polecenia.

Wyceń auto online i sprawdź wysokość pożyczki

Marka autokapital.pl jest znakiem towarowym firmy PSF Loans sp. z o. o.

Pożyczek udziela PSF Loans Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy al. Jerozolimskich 200 lok. 345, 02-486 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy - Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000643924, NIP 5223074239, REGON 365709589, kapitał zakładowy 200.000 złotych lub spółki z grupy kapitałowej PSF Loans.

PSF Loans sp. z o. o. pośrednik na podstawie umów pośrednictwa świadczy usługi pośrednictwa finansowego dla spółek z grupy PSFL Loans i jest umocowany jest do dokonywania czynności faktycznych i prawnych związanych z przygotowaniem, oferowaniem umów pożyczki.

Aktualna Lista współpracujących spółek z grupy PSF Loans jest dostępna tutaj.

W przypadku jeśli PSF Loans sp. z. o. o. działa jako pośrednik finansowy nie pobiera od pożyczkobiorcy żadnych opłat za wykonanie czynności faktycznych lub prawnych związanych z przygotowaniem, oferowaniem, umowy pożyczki.

W przypadku jeśli PSF Loans sp. z. o. o. działa jako pośrednik finansowy za czynności wykonywane przy zawarciu umowy pożyczki otrzymuje wynagrodzenie od pożyczkodawcy.

PSF Loans sp. z o. o. oraz spółki z grupy PSF Loans działają w oparciu o przepisy polskiego prawa określone w szczególności w Kodeksie cywilnym.

Przykład pożyczki udzielanej dla konsumentów za pośrednictwem serwisu www. autokapital.pl: Rzeczywista roczna stopa oprocentowania (RRSO) dla reprezentatywnego przykładu pożyczki wynosi 62,21 %, całkowita kwota pożyczki 15.000,- zł, czas obowiązywania umowy: 48 miesięcy, oprocentowanie zmienne: 14,0 % w skali roku; całkowity koszt pożyczki w całym okresie wyniesie 19.614,68 zł (w tym opłata początkowa 18,75 zł miesięcznie – łącznie 900,- zł, prowizja za obsługę pożyczki 292,50 zł miesięcznie - łącznie 14.040 zł i odsetki 4.674,68 zł), całkowita kwota do zapłaty 34.614,68 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 25-04-2022 r.

Podmiotem uprawnionym, właściwym do rozstrzygania sporu wynikającego z Umowy pomiędzy pożyczkobiorcą, będącym konsumentem a pożyczkodawcą jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl. W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy pożyczkodawcą a pożyczkobiorcą, będącym konsumentem istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/odr , która ułatwia pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.

Administratorem danych osobowych jest PSF Loans Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy al. Jerozolimskich 200 lok. 345, 02-486 Warszawa. Szczegółowe informacje odnośnie ochrony danych osobowych zawarte są w Polityce prywatności.

Regulaminu serwisu

Kontakt z nami

PSF Loans Sp. z o.o.
Aleje Jerozolimskie 200,
02-486 Warszawa
e-mail: biuro@autokapital.pl

Infolinia: +48 22 777 49 87 do 89

Pracujemy od poniedziałku do piątku
w godzinach 9:00 – 17:00

Partnerzy