Do prawidłowego funkcjonowania strony jest potrzebna włączona obsługa JavaScript
Niemieckie samochody są w Polsce bardzo popularne

Niemiecki rynek samochodowy jest bardzo duży. Znalezienie sprawnego i niedrogiego egzemplarza może być trudne. Kupcy najczęściej korzystają z usług komisów i ogłoszeń internetowych. A co z formalnościami? Czy procedura wyrejestrowania auta jest skomplikowana? Jaki wymóg trzeba spełnić, aby otrzymać tymczasowe, żółte tablice rejestracyjne? Zapraszamy do lektury!

Samochód z Niemiec – opłaty

Poniżej przedstawiamy obowiązkowe opłaty wynikające z zakupu samochodu w Niemczech. Poniższe kwoty są orientacyjne i mogą się różnić w zależności od regionu.

Opłaty w Niemczech:

  • celne (wraz z OC) – od 150 do 200 euro,
  • krótkoterminowe (wraz z OC)  – około 100 euro,
  • koszt wydania tymczasowego dowodu rejestracyjnego – około 30 euro.

Opłaty w Polsce: 

  • badanie techniczne – od 100 do 200 zł;
  • tłumaczenie dokumentów – około  100 zł;
  • akcyza – w zależności od ceny pojazdu i pojemności silnika;
  • tablice rejestracyjne – około 200 zł.

Komis w Niemczech – czy to dobre rozwiązanie?  

Najwięcej  aut sprowadzonych z zagranicy jeździ po ulicach Gorzowa Wielkopolskiego – 75 proc. Ze względu na niewielką odległość (80 km) do granicy,  większość z nich pochodzi z Niemiec. Natomiast najmniej używanych samochodów importowanych jest w Warszawie – 21 proc. Auta wyprodukowane za Odrą cieszą się w Polsce sporym uznaniem. Według raportu SAMAR ulubionym modelem Polaków jest Opel Astra[1].

Niemiecki rynek samochodowy jest bardzo duży. Wbrew pozorom bez znajomości języka i realiów tam panujących bardzo trudno znaleźć auto w dobrym stanie. Dlatego osoby, które o motoryzacji mają niewielkie pojęcie, nie powinny wybierać się na samochodowe zakupy za Odrę.    

Jedną z możliwości zakupu auta jest wizyta w komisie. Jednak znaczna część samochodów komisowych może posiadać ukryte wady. Dodatkowo sami handlarze są mocno nastawieni na zysk, przez co ich uczciwość przy każdej transakcji jest poddawana próbie.

Jak nie komis, to może interenet?

Drugą opcją jest internet. W tym celu warto wejść na niemieckiego Ebaya lub na Mobile.de. W filtrach wyszukiwarki w celu zminimalizowania prawdopodobieństwa spotkania z handlarzem, należy zaznaczyć  ogłoszenia prywatne.

W przypadku zakupu od „prywaciarza” również istnieje spora szansa, że wystawiony samochód może nie odpowiadać faktycznemu stanowi technicznemu. Co więcej pojazdy w dobrym stanie są często droższe, niż te same modele kupione w Polsce.   

Wyrejestrowanie samochodu w Niemczech – na czym polega?

Zanim pojazd przekroczy granicę, musi zostać wyrejestrowany. Samochód kupiony w komisie, zazwyczaj spełnia wszystkie wymogi wywozu. Jeżeli nie – pracownicy podmiotu sprzedającego zwykle pomagają w formalnościach.  

Natomiast, jeśli samochód został kupiony od osoby prywatnej, to wyrejestrowanie należy przeprowadzić na własną rękę. W tym celu trzeba udać się do niemieckiego wydziału komunikacji (Zulassungstelle). W urzędzie należy pobrać numerek, ustawić się w kolejce i przedstawić następujące dokumenty:

  • Zulassungsbescheinigung I – (dowód rejestracyjny). Warto zaznaczyć, że dokument powinien mieć wbitą pieczątkę potwierdzającą wymeldowanie auta
  • Zulassungsbescheinigung II – karta pojazdu
  • Umowa – kupna – sprzedaży

Niemiecki urząd komunikacji wydaje nowy dowód rejestracyjny – na nazwisko kupującego. Koszt razem z tablicami różni się w zależności od Landu. Dodatkowo, jeśli karta pojazdu jest w całości zapełniona, to urząd wydaje nowy dokument.

Tablice wywozowe z Niemiec – żółte czy czerwone?

Tablice rejestracyjne, podobnie jak w Polsce otrzymuje się w wydziale komunikacji. Istnieją dwa rodzaje tzw. „blach”, które uprawniają kupującego do wywozu samochodu z Niemiec:

  • celne (czerwone),
  • tablice krótkoterminowe (żółte).  

Tablice celne są tablicami tymczasowymi. Na czerwonym pasku po prawej stronie posiadają datę ważności – 15 dni.  Wraz z nimi wnioskujący otrzymuje czasowe ubezpieczenie OC. Koszt różni się w zależności od regionu.  Na tablice i polisę zazwyczaj należy przeznaczyć od 150 do 200 euro. Dodatkowo należy doliczyć podatek drogowy i ewentualny koszt za badanie techniczne. Bez aktualnego przeglądu nie otrzymamy tablic.

Tablice krótkoterminowe posiadają żółty pasek, po prawej stronie z terminem ważności – 5 dni. Co istotne są przeznaczone tylko dla osób zameldowanych na terenie Republiki Federalnej Niemiec. Koszt tablic i ubezpieczenia wynosi około 100 euro. Co istotne w celu ich otrzymania nie ma obowiązku posiadania aktualnego badania technicznego auta.

Formalności w Polsce – tłumaczenie dokumentów i wizyta w stacji diagnostycznej

Po przyjeździe do kraju, w pierwszej kolejności należy przetłumaczyć dokumenty (umowa kupna, dowód rejestracyjny, karta pojazdu). Koszt – w przedziale od 100 do 200 zł.  Na rynku istnieje wiele firm, które zajmują się tego typu usługami, także znalezienie kompetentnego tłumacza nie powinno stanowić problemu.

Często zdarza się, że w dokumentach pojazdu nie ma wszystkich danych (brak roku produkcji i nacisku na osie w jednostce kN). W związku z tym polskie urzędy mogą nie zaakceptować zagranicznego badania technicznego. Dlatego w następnym kroku warto udać się do stacji kontroli pojazdów i uzupełnić braki w dokumentacji. Koszt – badanie uzupełniające 60 zł, pełne badanie diagnostyczne – 98 zł.  

Akcyza za zakup samochodu z Niemiec – ile wynosi?

Kolejnym krokiem powinno być opłacenie akcyzy w Urzędzie Celnym. Używane samochody sprawdzonego z zagranicy nie podlegają bowiem podatkowi PCC. Daninę należy uiścić w ciągu 30 dni od kupna pojazdu. Dodatkowo nabywca jest zobowiązany do złożenia „Deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego” – KAC – U.

Istnieją dwie stawki akcyzy:

  • 3,1 proc – dla aut o pojemności silnika poniżej 2000 ccm,
  • 18, 6 proc – dla aut o pojemności silnika powyżej 2000 ccm.

Wysokość akcyzy zależy od ceny zakupu. Urzędnicy posiadają specjalne tabele, które określają wartość samochodu. W związku z tym zaniżanie ceny nie ma najmniejszego sensu.  

[1] Pochodzenie pojazdów w polskich miastach, Mfind.pl

Opinie klientów

Paweł

Paweł

Pożyczka bez BIK i KRD. To doskonała oferta, nie trzeba też zaświadczeń o dochodach, a kwoty możliwe do pożyczenia są naprawdę wysokie, do 50% wartości auta. Pieniądze bardzo mi pomogły, to pożyczkodawca godny polecenia.

Rafał

Rafał

Nie chciałem brać pożyczki w banku, bo multum formalności mnie przytłacza. Pożyczka pod przewłaszczenie samochodu od razu mi przypasowała, wypełniłem wniosek i szybko otrzymałem pieniądze. Świetna oferta!

Wyceń auto online i sprawdź wysokość pożyczki

Marka autokapital.pl jest znakiem towarowym firmy PSF Loans sp. z o. o.

Pożyczek udziela PSF Loans Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy al. Jerozolimskich 200 lok. 345, 02-486 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy - Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000643924, NIP 5223074239, REGON 365709589, kapitał zakładowy 200.000 złotych lub spółki z grupy kapitałowej PSF Loans.

PSF Loans sp. z o. o. pośrednik na podstawie umów pośrednictwa świadczy usługi pośrednictwa finansowego dla spółek z grupy PSFL Loans i jest umocowany jest do dokonywania czynności faktycznych i prawnych związanych z przygotowaniem, oferowaniem umów pożyczki.

Aktualna Lista współpracujących spółek z grupy PSF Loans jest dostępna tutaj.

W przypadku jeśli PSF Loans sp. z. o. o. działa jako pośrednik finansowy nie pobiera od pożyczkobiorcy żadnych opłat za wykonanie czynności faktycznych lub prawnych związanych z przygotowaniem, oferowaniem, umowy pożyczki.

W przypadku jeśli PSF Loans sp. z. o. o. działa jako pośrednik finansowy za czynności wykonywane przy zawarciu umowy pożyczki otrzymuje wynagrodzenie od pożyczkodawcy.

PSF Loans sp. z o. o. oraz spółki z grupy PSF Loans działają w oparciu o przepisy polskiego prawa określone w szczególności w Kodeksie cywilnym oraz, jeśli ma to zastosowanie Ustawie o kredycie konsumenckim.

Rzeczywista roczna stopa oprocentowania (RRSO) dla reprezentatywnego przykładu pożyczki, udzielanej za pośrednictwem serwisu www.autokapital.pl wynosi 57,73 %, całkowita kwota pożyczki 15.000,- zł, czas obowiązywania umowy: 48 miesięcy, oprocentowanie zmienne: 10% w skali roku; całkowity koszt pożyczki 18.217,74 zł (w tym prowizja przygotowawcza 900,- zł, prowizja za obsługę pożyczki 295,5,- zł miesięcznie - łącznie 14.040,00,- zł, koszty ustanowienia zabezpieczenia 17 zł, odsetki 3.260,74 zł), całkowita kwota do zapłaty 33.217,74 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 12-10-2017 r.

Podmiotem uprawnionym, właściwym do rozstrzygania sporu wynikającego z Umowy pomiędzy pożyczkobiorcą, będącym konsumentem a pożyczkodawcą jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl. W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy pożyczkodawcą a pożyczkobiorcą, będącym konsumentem istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/odr , która ułatwia pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.

Administratorem danych osobowych jest PSF Loans Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy al. Jerozolimskich 200 lok. 345, 02-486 Warszawa. Szczegółowe informacje odnośnie ochrony danych osobowych zawarte są w Polityce prywatności.

Regulaminu serwisu

Kontakt z nami

PSF Loans Sp. z o.o.
Aleje Jerozolimskie 200,
02-486 Warszawa
e-mail: biuro@psfl.pl

Infolinia: +48 22 777 49 83 do 90

Pracujemy od poniedziałku do piątku
w godzinach 9:00 – 17:00

Partnerzy