29 września 2017
Zakup samochodu osobowego na firmę – odpisanie VAT i amortyzacja
Do ewidencji kosztów trwałych należy wpisać samochód, którego wartość przekracza 3,5 tys zł. Jeśli przedsiębiorca użytkuje zakupiony pojazd do celów mieszanych może odpisać tylko 50 proc. podatku VAT. Jakie są stawki amortyzacji i kiedy można odliczyć 100 proc. podatku VAT?
Gdzie kupić samochód na firmę?
Ze względu na ulgi podatkowe, wielu przedsiębiorców kupuje samochód na firmę. Jednak bardzo często pojazd jest użytkowany do celów prywatnych. Jeżeli przedsiębiorca zastanawia się nad samochodem używanym, w pierwszej kolejności powinien sprawdzić oferty w popularnych portalach ogłoszeniowych:
- Allegro
- Otomoto
- Motogratka
- OLX
- Gumtree
Ciekawą opcją jest zakup samochodu bezpośrednio w komisie samochodowym. Taka opcja pozwala na bezproblemowe otrzymanie faktury VAT.
Samochód osobowy w firmie – podatek VAT
Przedsiębiorca, który zakupił samochód ma prawo do odliczenia podatku VAT. Jeśli auto będzie użytkowane do celów mieszanych (prywatnie i zawodowo), to przysługuje 50 proc. stawka odliczenia podatku VAT.
Natomiast pełna kwotę można odliczyć tylko w przypadku, jeśli pojazd jest użytkowany wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem działalności. Jeśli podatnik chce odliczyć 100 proc. VAT z tytułu zakupionego samochodu, powinien:
- Dokonać rejestracji pojazdu w Urzędzie Skarbowym posługując się formularzem VAT 26
- Stworzyć ewidencję pojazdu
- Spisać firmowy regulamin użytkowania samochodu
Do wydatków związanych z pojazdem, które można odpisać, zalicza się:
- Zakup pojazdu
- Koszty związane z leasingiem, dzierżawą, itd.
- Koszty związane z eksploatacją: paliwo, konserwacja, naprawa, części, itd.
Ważne – do ewidencji środków trwałych należy wprowadzić samochód, którego wartość przekracza 3500 zł.
Sprawdź najtańsze ubezpieczenie na Ocenapolis.pl
Leasing, a VAT – kiedy można odliczyć podatek?
Wielu przedsiębiorców, ze względu na różnego rodzaju ulgi (np. brak opłat za przegląd i ubezpieczenie auta) decyduje się na leasing. W przypadku tej formy, użytkownik nie jest właścicielem pojazdu. Prawa własności należą do podmiotu finansującego np. banku. Przedsiębiorca uiszcza comiesięczną opłatę, a w zamian może korzystać z samochodu. Umowa z tytułu leasingu, zazwyczaj trwa od 2 do 4 lat.
Leasing można podzielić na:
- Operacyjny – w tym przypadku leasingobiorca ma prawo wpisać w koszt prowadzenia działalności całkowitą wysokość rat leasingu wraz z podatkiem VAT. Po zakończeniu dzierżawy, użytkownik może wykupić samochód.
- Finansowy – jeśli użytkownik zdecyduję się na tę opcję, musi opłacić cały podatek VAT, w jednorazowej wpłacie. W przypadku leasingu finansowego samochód jest wpisany do listy aktywów firmy. W związku z tym podatnik, wpisuje tylko odsetki od rat. Również leasingobiorca musi dokonać odpisów amortyzacyjnych. Po zakończeniu umowy, przedsiębiorca staje się właścicielem pojazdu.
Amortyzacja samochodu w firmie
Zgodnie z przyjętymi przepisami, w przypadku samochodu można zastosować każdą metodę amortyzacji:
- Amortyzacja liniowa – maksymalna stawka ( w ujęciu rocznym) – 20 proc.
- Amortyzacja indywidualna – w przypadku samochodów używanych – 40 proc.
- Amortyzacja jednorazowa – może być zastosowana, w momencie gdy wartość pojazdu nie przekroczyła 3500 zł.
Dla kogo leasing, kredyt, pożyczka na samochód?
W przypadku kredytu bankowego na samochód i leasingu przedsiębiorca musi posiadać bardzo dobrą historię kredytową w BIK. Co więcej, prowadzona firma powinna wykazywać zyski.
Natomiast Autokapital.pl udziela pożyczek na samochód podmiotom gospodarczym, które nie wykazują dobrej płynności finansowej. Warto zaznaczyć, że otrzymać prawo do tzw. finansowania zwrotnego działalność musi być prowadzona przez co najmniej jeden dzień.
Ważne – przedsiębiorca może wpisać w koszty firmy tylko odsetki od pożyczki.
Więcej na naszym blogu2
Zobacz artykuły przygotowane specjalnie dla Ciebie