28 sierpnia 2020
PUESC. Akcyzę za samochód zapłacisz właśnie tam
Na całe szczęście coraz więcej spraw urzędowych załatwić możemy przez internet. Tak jest chociażby z zapłatą akcyzy za samochód sprowadzany z zagranicy. W jej dokonaniu wydatnie pomaga Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej. Czym dokładnie jest PUESC, jak założyć tam konto i opłacić akcyzę? Sprawdź też, do czego jeszcze system ten może przydać ci się w przyszłości.
Z artykułu na temat Platformy Usług Elektronicznych Służby Celnej dowiesz się:
- Co to jest PUESC i jak założyć tam konto?
- Jak poprzez PUESC zapłacić akcyzę?
- Jak pobrać w PUESC oświadczenie o uiszczeniu akcyzy?
PUESC to cyfrowa platforma Służby Celnej. Jak założyć na niej konto?
Pełne rozwinięcie skrótu PUESC to Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej. Jak sama nazwa wskazuje, służy ona do internetowego rozliczania się ze służbą celną. W kontekście samochodowym najczęściej spotykamy się z nią w przypadku sprowadzania auta z zagranicy i opłacania akcyzy za nabyty poza krajem samochód. Właśnie wówczas wielu kierowców chce założyć konto PUESC. Jak to zrobić?
Korzystanie z platformy służby celnej jest naprawdę proste. Aby założyć konto PUESC, należy wykonać trzy kroki:
-
- Po wejściu na stronę internetową PUESC w prawym górnym rogu klikamy opcję “Utwórz konto”.
- Wypełniamy formularz danymi takimi jak imię i nazwisko, adres e-mail, hasło składające się z co najmniej 8 znaków, w tym małych i wielkich liter oraz cyfr lub znaków specjalnych, data urodzenia, płeć, kraj obywatelstwa oraz PESEL, po czym akceptujemy regulamin i po pozytywnym przejściu weryfikacji antyspamowej klikamy przycisk “utwórz konto”.
- Klikamy w link akceptacyjny z wiadomości nadesłanej na naszą skrzynkę e-mail (jeżeli nie pojawi się tam kilka minut po założeniu konta, warto sprawdzić folder ze spamem), a następnie wpisujemy swój e-mail i hasło, a także ustawiamy hasło awaryjne.
To właśnie w PUESC możesz zapłacić akcyzę
Przeważająca większość zainteresowanych motoryzacją internautów spotyka się z nazwą tej platformy w kontekście opłacania akcyzy za samochód z zagranicy. Kiedy chcemy ściągnąć auto np. z Francji, wówczas do jego rejestracji w Polsce potrzebne będzie nam zaświadczenie o dokonaniu wpłaty koniecznej przy wwożeniu do kraju samochodu niezarejestrowanego nad Wisłą. Elektroniczna baza Służby Celnej pozwoli nam to zrobić naprawdę szybko, a przy okazji wypełnić również Deklarację uproszczoną dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego, czyli obligatoryjny druk AKC-U.
Podobnie jak w przypadku rejestracji, również opłacenie akcyzy nie zajmie nam długo. Oprócz działającego w obrębie PUESC systemu e-ZEFIR, który umożliwia składanie elektronicznych deklaracji i dokumentów z zakresu podatku akcyzowego, potrzebne będzie nam do tego również konto bankowości elektronicznej. Aby zapłacić akcyzę, musimy:
-
-
- Wybrać w systemie naszego banku opcję przelewu podatkowego.
- Jako formularz oznaczyć AKC-US.
- Wybrać nr konta 84 1010 1270 0008 2422 2400 0000, należący do Urzędu Skarbowego w Nowym Targu, ul. Parkowa 13, 34-400 Nowy Targ.
- Uzupełnić własne dane, jako okres wskazując dzień powstania obowiązku podatkowego, czyli przekroczenia granicy wraz z samochodem.
- Wykonać przelew odpowiedniej kwoty za akcyzę na samochód sprowadzany z zagranicy.
-
Kolejność uzupełniania poszczególnych danych oraz wyboru formularzy może różnić się w zależności od systemu naszego banku (podany przykład jest reprezentatywny dla bankowości elektronicznej PKO BP).
Po opłaceniu akcyzy należy pobrać oświadczenie
Uzyskanie potwierdzenia uiszczenia podatku akcyzowego jest już uniwersalne dla wszystkich użytkowników PUESC. Taki dokument jest naprawdę istotny i może okazać się niezbędny do rejestracji samochodu używanego, który sprowadziliśmy na własną rękę z zagranicy. Jak go uzyskać?
-
-
-
- Logujemy się do PUESC i na stronie głównej klikamy przycisk “Pobierz potwierdzenie zapłaty akcyzy za samochód” (ikonka z zielonymi monetami).
- Na następnej stronie klikamy “wypełnij formularz”.
- Uzupełniamy numer VIN i klikamy “wygeneruj formularz”.
- W zakładce “Moje dokumenty” znajdujemy folder “do wysyłki”, gdzie znajdziemy gotowy do wysyłki formularz, po czym klikamy “wyślij” i ostatecznie potwierdzamy naszą decyzję.
- W folderze “odebrane” w zakładce “Moje dokumenty” powinniśmy znaleźć komunikat PZAS, a w nim gotowe do pobrania i wydruku potwierdzenie.
-
-
Więcej na naszym blogu2
Zobacz artykuły przygotowane specjalnie dla Ciebie