Do prawidłowego funkcjonowania strony jest potrzebna włączona obsługa JavaScript
Rejestracja samochodu używanego – poradnik

Warunkiem dopuszczenia auta do ruchu drogowego jest jego rejestracja. Należy wtedy dostarczyć określone dokumenty oraz uiścić odpowiednie opłaty. Sprawdź jak zarejestrować samochód używany i ile to kosztuje.

Rejestracja używanego samochodu – jak to zrobić?

Niezależnie od tego, czy nabyliśmy auto za własne pieniądze lub skorzystaliśmy z pożyczki na zakup samochodu, musimy udać się do Wydziału Komunikacji lub Urzędu Dzielnicy obejmującego region naszego zamieszkania. Na dokonanie wszelkich formalności mamy 30 dni od momentu wejścia w posiadanie pojazdu – taki też jest maksymalny czas wyrobienia nowego dowodu. Należy jednak pamiętać, że będziemy mogli korzystać z samochodu używanego na podstawie tymczasowego pozwolenia, do momentu otrzymania właściwej rejestracji.

Ważne jest, aby oprócz wymaganych dokumentów zabrać ze sobą stare tablice rejestracyjne, ponieważ przy ich wydaniu otrzymamy nowe oznakowanie wraz z tymczasowym dowodem. Jeśli samochód został zakupiony np. od ABW czy Sił Zbrojnych RP, nie mamy takiego obowiązku.

W przypadku, gdy tablice zostały skradzione lub zgubione, konieczne będzie złożenie dodatkowego oświadczenia o okolicznościach takiego stanu rzeczy (pod odpowiedzialnością karną) lub dokumentu policyjnego potwierdzającego kradzież. Brak tablic może niekiedy wydawać się podejrzany, więc przed kupnem samochodu używanego warto sprawdzić jego numer VIN, aby oszczędzić sobie ewentualnych problemów.

Wizyta w wyżej wymienionych miejscach to nie wszystko. Aby dokonać rejestracji używanego samochodu, musimy udać się również do Urzędu Skarbowego, na co mamy 14 dni. W Polsce obowiązuje podatek od czynności cywilnoprawnych i obejmuje także zakup auta z drugiej ręki. Gdy już będziemy na miejscu, zapłacimy go poprzez złożenie formularza podatkowego PCC, w którym wpisujemy wartość nabytego samochodu używanego. Jeśli przekracza ona 1000 zł, podatek wyniesie 2 proc. średniej wartości rynkowej danego środka transportu. Warto wiedzieć, że posiadanie faktury VAT zwalnia z obowiązku podatkowego. Nie jest nim także objęta zamiana pojazdu pod warunkiem, że przynajmniej jedna strona umowy jest podatnikiem VAT lub sąd orzekł o spadku bądź darowiźnie.

Dokumenty potrzebne do rejestracji samochodu używanego

Aby proces rejestracji samochodu używanego przebiegł pomyślnie, należy dostarczyć odpowiednie dokumenty, które mogą się różnić w zależności od konkretnej sytuacji. Podstawowe z nich to:

  • wniosek – dostępny online lub bezpośrednio w miejscu dokonywania formalności,
  • potwierdzenie własności (jeden z wybranych) – faktura VAT, umowa sprzedaży, darowizny, zamiany, dożywocia lub inne. W tym przypadku oryginał lub kopia potwierdzona przez notariusza,
  • dowód rejestracyjny z aktualnym terminem badania technicznego,
  • karta pojazdu,
  • polisa OC lub potwierdzenie posiadania,
  • dowód tożsamości ze zdjęciem – dla osób fizycznych,
  • odpis z KRS, zaświadczenie o numerze REGON – dla osób prawnych,
  • dowód uiszczenia opłat: komunikacyjnej i ewidencyjnej.

Jeśli auto nie ma aktualnego badania technicznego, należy dostarczyć decyzję o tymczasowym wyłączeniu pojazdu z ruchu. Gdy brak OC, konieczne będzie sporządzenie oświadczenia o tym, że wykupimy ubezpieczenie samochodu używanego najszybciej, jak to możliwe. Jeśli korzystamy z pełnomocnictwa, wymagane jest złożenie dodatkowego dokumentu. Co więcej, kiedy nie mamy karty pojazdu, który został zarejestrowany w Polsce po 1 lipca 1999 r., poniesiemy dodatkowy koszt za jej wydanie. W szczególnych przypadkach dana jednostka w której dokonujemy formalności może wymagać dodatkowych wyjaśnień lub innych dokumentów.

Ile kosztuje rejestracja samochodu używanego?

Przygotowanie auta do ruchu drogowego wiąże się z konkretnymi opłatami. W różnych sytuacjach całkowity koszt rejestracji samochodu używanego może być inny. Podstawowe opłaty obejmują:

  • nowa tablica rejestracyjna – 80 zł,
  • dowód rejestracyjny – 54,00 zł,
  • pozwolenie czasowe (tzw. miękki dowód) – 13,50 zł,
  • nalepka kontrolna – 18,50 zł,
  • nalepka legalizacyjna – 12,50 zł,
  • opłata ewidencyjna – 2,00 zł,
  • opłata za podatek PCC,

Jeśli rejestrujemy samochód używany na tym samym obszarze administracyjnym, co poprzednia rejestracja, koszt wydania nowych tablic będzie dużo niższy. Z drugiej strony więcej zapłacimy za tablicę indywidualną, ponieważ jej cena to 1000 zł.

W przypadku, gdy pełnomocnik dokonuje formalności, należy doliczyć 17 zł za złożenie odpowiedniego dokumentu pełnomocnictwa. Dodatkowo brak karty pojazdu to kolejny wydatek rzędu 75 zł za nową. Oczywiście należy pamiętać o opłacie akcyzy i usług tłumacza w przypadku rejestracji samochodu używanego z Niemiec (czy z każdego kraju UE).

Rejestracja samochodu używanego z Niemiec

W przypadku kupna używanego samochodu z Niemiec należy pamiętać o dodatkowych krokach przy jego rejestracji, które mają związek przede wszystkim z opłatami w Urzędzie Skarbowym.

Choć nie zapłacimy cła (dla samochodów kupionych na terenie całej UE), to nie da się uniknąć akcyzy. Jej wysokość jest uzależniona od rodzaju środka transportu. Dla samochodów osobowych o pojemności silnika większej niż 2000 cm3 to 18,6 proc. podstawy opodatkowania. Pozostałe pojazdy samochodowe obciążone są podatkiem w wysokości 3,1 proc. Dowód opłaty będzie trzeba przedstawić w Wydziale Komunikacji lub Urzędzie Dzielnicy. Do tego w Urzędzie Skarbowym należy złożyć deklarację AKC-U/S. Na te wszystkie formalności mamy 30 dni.

Wszelkie składane dokumenty muszą być przetłumaczone na język polski. Oznacza to konieczność skorzystania z usług tłumacza przysięgłego. Generuje to dodatkowe koszty w granicach od 100 do nawet kilkuset złotych.

Opinie klientów

Ewelina

Ewelina

Pożyczka dla każdego, kto posiada własne auto. Polecam, bo można otrzymać naprawdę duże kwoty.

Marek

Marek

Jasne warunki, niewiele formalności, czego chcieć więcej? To pożyczka dla każdego.

Wyceń auto online i sprawdź wysokość pożyczki

Marka autokapital.pl jest znakiem towarowym firmy PSF Loans sp. z o. o.

Pożyczek udziela PSF Loans Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy al. Jerozolimskich 200 lok. 345, 02-486 Warszawa, wpisana do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy - Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000643924, NIP 5223074239, REGON 365709589, kapitał zakładowy 200.000 złotych lub spółki z grupy kapitałowej PSF Loans.

PSF Loans sp. z o. o. pośrednik na podstawie umów pośrednictwa świadczy usługi pośrednictwa finansowego dla spółek z grupy PSFL Loans i jest umocowany jest do dokonywania czynności faktycznych i prawnych związanych z przygotowaniem, oferowaniem umów pożyczki.

Aktualna Lista współpracujących spółek z grupy PSF Loans jest dostępna tutaj.

W przypadku jeśli PSF Loans sp. z. o. o. działa jako pośrednik finansowy nie pobiera od pożyczkobiorcy żadnych opłat za wykonanie czynności faktycznych lub prawnych związanych z przygotowaniem, oferowaniem, umowy pożyczki.

W przypadku jeśli PSF Loans sp. z. o. o. działa jako pośrednik finansowy za czynności wykonywane przy zawarciu umowy pożyczki otrzymuje wynagrodzenie od pożyczkodawcy.

PSF Loans sp. z o. o. oraz spółki z grupy PSF Loans działają w oparciu o przepisy polskiego prawa określone w szczególności w Kodeksie cywilnym.

Przykład pożyczki udzielanej za pośrednictwem serwisu www. autokapital.pl: Rzeczywista roczna stopa oprocentowania (RRSO) dla reprezentatywnego przykładu pożyczki wynosi 35,78 %, całkowita kwota pożyczki 20.000,- zł, czas obowiązywania umowy: 12 miesięcy, oprocentowanie zmienne: 7,2% w skali roku; całkowity koszt pożyczki 5.461,74 zł (w tym prowizja przygotowawcza 900,- zł, prowizja za obsługę pożyczki 350,00 zł miesięcznie - łącznie 4.200,00 zł, odsetki 1.261,74 zł), całkowita kwota do zapłaty 25.461,74 zł. Kalkulacja została dokonana na dzień 22-06-2020 r.

Podmiotem uprawnionym, właściwym do rozstrzygania sporu wynikającego z Umowy pomiędzy pożyczkobiorcą, będącym konsumentem a pożyczkodawcą jest Rzecznik Finansowy. Kontakt do Rzecznika Finansowego oraz szczegółowe informacje dotyczące postępowania dostępne są na stronie internetowej www.rf.gov.pl. W celu rozstrzygnięcia sporu pomiędzy pożyczkodawcą a pożyczkobiorcą, będącym konsumentem istnieje także możliwość skorzystania z platformy internetowej ODR, dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/odr , która ułatwia pozasądowe rozstrzyganie przez internet sporów między konsumentami i przedsiębiorcami.

Administratorem danych osobowych jest PSF Loans Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy al. Jerozolimskich 200 lok. 345, 02-486 Warszawa. Szczegółowe informacje odnośnie ochrony danych osobowych zawarte są w Polityce prywatności.

Regulaminu serwisu

Kontakt z nami

PSF Loans Sp. z o.o.
Aleje Jerozolimskie 200,
02-486 Warszawa
e-mail: biuro@autokapital.pl

Infolinia: +48 22 777 49 87 do 89

Pracujemy od poniedziałku do piątku
w godzinach 9:00 – 17:00

Partnerzy