26 października 2020

Wyrejestrowanie pojazdu. Jak to zrobić?

Od 1 stycznia 2020 roku mamy 30 dni na wyrejestrowanie pojazdu, z którego nie korzystamy i za którego OC już nie płacimy. Niedopełnienie tego obowiązku może nas słono kosztować, dlatego też warto jak najszybciej udać się do naszego urzędu miasta i dopełnić tego obowiązku.

Z artykułu na temat wyrejestrowania pojazdu dowiesz się:

Ile jest czasu na wyrejestrowanie pojazdu? Kiedy musimy to zrobić?

Ze względu na bardzo restrykcyjne przepisy dotyczące samochodów niebędących już w użytku, o dopełnieniu wszelkich formalności z tym związanych powinniśmy pomyśleć jak najszybciej. Ile mamy czasu na wyrejestrowanie pojazdu? Właściciel samochodu ma na to 30 dni.

W jakich sytuacjach musi o to zadbać? Pojazd należy wyrejestrować:

Jeśli tego nie zrobimy, doczekamy się kary sięgającej nawet 1000 zł. Cały proces potrwa maksymalnie miesiąc, oczywiście tak długo, jak nie ma żadnych wątpliwości co do powodów wyrejestrowania pojazdu i od razu złożymy wszelkie potrzebne dokumenty. Najczęściej cała sprawa załatwiana jest jednak od ręki.

Ile kosztuje wyrejestrowanie pojazdu?

Koszt wyrejestrowania pojazdu zależy od liczby współwłaścicieli. Gdy posiadamy go wyłącznie my, taki proces kosztował będzie nas w urzędzie 10 zł. Uiścimy tę kwotę zarówno w kasie urzędu (opcja płatności kartą zależy od danej instytucji), jak i poprzez wpłatę na konto w przypadku załatwiania sprawy za pośrednictwem poczty.

Sprawa komplikuje się nieco, gdy pojazd ma kilku właścicieli. Wówczas potrzebna jest ich zgoda na wyrejestrowanie, którą uzyskuje się zazwyczaj w formie pełnomocnictwa. Za złożenie każdego dodatkowego dokumentu tego typu płacimy dodatkowe 17 zł. Opłaty tej da się uniknąć, jeśli jesteśmy pełnomocnikami osób z najbliższej rodziny, na przykład małżonka czy dzieci.

Jakie dokumenty do wyrejestrowania pojazdu trzeba zebrać?

To, jakie dokumenty do wyrejestrowania pojazdu trzeba zebrać, zależy przede wszystkim od powodu usunięcia samochodu czy innej maszyny z ewidencji. Na liście potrzebnych dokumentów znajdują się:

  • dokument potwierdzający naszą tożsamość,
  • wypełniony przez nas wniosek o wyrejestrowanie pojazdu,
  • dowód odpowiedniej wpłaty do kasy urzędu lub na konto,
  • dowód rejestracyjny pojazdu,
  • tablice rejestracyjne (jeżeli nie straciliśmy ich w wypadku lub nie zostały skradzione),
  • karta pojazdu,
  • umowę sprzedaży (w przypadku eksportu),
  • zaświadczenie o kasacji (w przypadku oddania na stację demontażu),
  • wystawione przez policję potwierdzenie utracenia samochodu lub umorzenia śledztwa (w przypadku kradzieży).

Jak widać lista może być długa. Przed wizytą w urzędzie warto więc upewnić się, czy mamy ze sobą wszystkie dokumenty potrzebne do wyrejestrowania pojazdu.

Gdzie złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu?

Jak zostało napomknięte już we wstępie, wyrejestrowanie pojazdu możliwe jest tylko w urzędzie miasta, w którym mamy zarejestrowany samochód. Oczywiście w poszczególnych przypadkach wydziały komunikacji, które są odpowiednim miejscem do załatwiania tego typu spraw, znajdować mogą się również w starostwie powiatowym czy urzędzie dzielnicy. Najczęściej robimy to więc dokładnie tam, gdzie samochód wcześniej rejestrowaliśmy.

Warto wiedzieć, że jeśli mamy opłaconą składkę OC jeszcze przez jakiś czas, ubezpieczyciel powinien zwrócić nam kwotę za okres, w którym nie będziemy już korzystali z pojazdu z racji na jego wyrejestrowanie.

Wyceń auto online i sprawdź wysokość pożyczki

Kontakt z nami

PSFLoans Sp. z o. o.
Aleje Jerozolimskie 200
02-486 Warszawa

e-mail: biuro@autokapital.pl
Infolinia: +48 22 777 49 87 do 89

Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 17:00

Partnerzy

Dekra
Związek Banków Polskich
Pożyczka Portal
Loando
Pożyczkodawca Dane osobowe Regulamin serwisu Blog Warunki prywatności Partnerzy

AutoKapital.pl 2016-2023 / All rights reserved